MusicKidz

Wat hebben wij als vereniging te bieden

Als muziekvereniging willen we heel graag een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de jeugd: hen leren eigen grenzen te verleggen, leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en een groep, leren kritisch na te denken over zichzelf en anderen en een gevoel van eigenwaarde meegeven.
Door het ontdekken van de eigen mogelijkheden, leren kinderen hoe fijn het is om samen muziek te maken en heel veel te leren!
De vereniging heeft een interne muziekopleiding voor alle soorten blaas- en slagwerkinstrumenten. De lessen worden verzorgd door professionele docenten. Naast de wekelijkse muzieklessen zijn er de leerlingenorkesten.
De muzieklessen kunnen worden afgesloten met een examen. Deze examens worden afgenomen door examinatoren van de KNMO. Wanneer aan de eisen is voldaan, krijgt men per fase een door alle muziekscholen, conservatoria en beroepsorkesten erkend diploma A, B, C of D.
Daarnaast organiseert de vereniging jaarlijks haar eigen interne solistenconcours.
Naast muzikale activiteiten is er voor de leerlingen ook ruimte voor niet muzikale activiteiten zoals feestavond en het studieweekend.

Leerlingen opleiding Fanfare en Slagwerk

Muziekvereniging “Polyhymnia” is in het trotse bezit van twee leerlingenorkesten: het leerlingenorkest van de fanfare en de jeugd slagwerkgroep. Deze jeugdgroepen hebben als doel om te leren samen spelen in voorbereiding op het grote orkest, ze spelen vooral muziek die hen aanspreekt.
Het leerlingenorkest en de Jeugdslagwerkgroep zijn de opstaporkesten van de vereniging. Ze zijn bedoeld voor leden die beginnen met muziekles en ca. een half jaar les hebben. Door nieuwe leden zo snel mogelijk te laten meespelen in een ensemble, raken nieuwe muzikanten snel vertrouwd met het musiceren in een groep met diverse blaas- en slagwerkinstrumenten. Naast 1-op-1 muziekles met een muziekdocent, is samenspel een belangrijk onderdeel van de muziekopleiding van nieuwe muzikanten. Muziekvereniging “Polyhymnia” biedt deze unieke mogelijkheid, om kort na het beginnen met muziekles in een ensemble mee te spelen, waardoor er uiteindelijk een goede overstap kan worden gemaakt naar het Fanfareorkest of de Slagwerkgroep.

Polyhymnia jeugdopleiding

Bezetting
De leerlingenorkesten streven naar een bezetting die overeenkomt met de A-orkesten. De vereniging zorgt ervoor dat alle partijen zoveel mogelijk zijn ingevuld en vult daar waar nodig is het leerlingenorkest aan, ook ter ondersteuning, met ervaren (jeugd)spelers uit het fanfareorkest of de slagwerkgroep.

Optredens
Spelen bij de leerlingenorkesten betekent niet alleen maar repeteren. Een aantal keren per jaar geven de leerlingenorkesten ook een uitvoering. De leerlingen verzorgen bijvoorbeeld het middagconcert van de jaaruitvoering, een Kerstconcert en een zomerconcert. Daarnaast proberen we elk jaar bij een plaatselijke activiteit van de A-orkesten de jeugd een bijdrage te laten leveren.

Studieweekend
Jaarlijks streven we naar het houden van een studieweekend in de directe omgeving van Lemelerveld. Hier hebben we twee fantastische dagen met elkaar! De kinderen uit de beide orkesten leren elkaar kennen wat heel belangrijk is voor het verenigingsgevoel. Verder wisselen we het instuderen van muziekstukken af met gezellige activiteiten in en rondom de locatie.

Kosten jeugdopleiding
De kosten van de individuele opleiding zijn te vinden in het menu bij -informatie- en dan contributie en lesgelden klik hier.

Kosten leerlingenorkesten
Aan het meespelen met één van de leerlingenorkesten  en aan de bruikleen van de instrumenten zijn geen extra kosten verbonden. Via de contributie wordt een deel van deze kosten bekostigd.

Polyhymnia jeugdopleiding

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op met het secretariaat van de vereniging. Ook ben je van harte welkom om eens een kijkje te nemen bij een repetitie! Voor meer informatie over een muziekopleiding kun je ook contact opnemen met oc@muziekverenigingpolyhymnia.nl

Heeft uw zoon/dochter nou interesse gekregen voor een van onze opleidingen, dan kan u uw zoon/dochter opgeven via het aanmeldingsformulier.

Jeugdfanfare

Lid zijn van de jeugdfanfare is leuk, tof en cool! Muziek maken in een groep is natuurlijk veel leuker dan thuis voor je lessenaar. Er wordt echte fanfaremuziek gespeeld, maar ook de laatste hits uit de top 40! In principe wordt op alle instrumenten lesgegeven die in een fanfare voorkomen. Om de balans binnen het orkest niet te verstoren, kan er voor sommige instrumenten een wachtlijst zijn. De onderstaande blaasinstrumenten komen in het orkest voor: Trompet, bugel, hoorn, saxofoon, trombone, bariton, tuba en bas. Daarnaast zijn er een aantal slagwerkinstrumenten. Het leerlingenorkest repeteert elke donderdag van 19:00uur t/m 20:00 uur in het verenigingsbouw. Het leerlingenorkest staat onder leiding van Wilbert Sleumer.

Jeugdslagwerkgroep

De laatste jaren is er een behoorlijke toename van slagwerkleerlingen. Waarom? Omdat veel kinderen tijdens de “Drum & Brass Kids” (workshops op de basisscholen) ontdekken dat “drummen vet cool is”. Sinds januari 2015 hebben we één slagwerkinstructeur. Dit is Henrike Palland. Zij is tevens de slagwerkdocent van al onze leerlingen. Het enthousiasme dat zij uitstraalt weet zij over te brengen op onze muzikanten. De jeugdslagwerkgroep is de plek waar je de verschillende slagwerkinstrumenten echt leert kennen. Zo kun je naast de kleine trom ook de grote trom, de bongo’s, conga’s, tomtoms, bekkens en vele andere instrumenten leren bespelen. Tevens leer je om in een groep samen te spelen. Hetgeen er geleerd is in de privé lessen komen in de jeugdslagwerkgroep tot uiting. De combinatie van gezelligheid, leuke muziek en enthousiasme maken het dat de drummertjes in spé het prima naar hun zin hebben. De jeugdslagwerkgroep repeteert elke woensdag van 19:00 t/m 19:45 uur in ons eigen verenigingsbouw. De jeugdslagwerkgroep staat onder leiding van Henrike Palland.

informatiebalk-jeugd-slagwerkgroep

Drum & Brass Kids Workshops voor de basis scholen

Waarom muziek op school zo belangrijk is? Kinderen leren om te luisteren en zich te concentreren. Ze krijgen meer geduld en trainen hun hersenen zodat ze meerdere dingen tegelijk kunnen doen. Ook geeft het bespelen van een instrument het kind een gevoel van eigenwaarde. Hoe goed muziek ook mag zijn: tijd, geld en kennis ontbreken helaas op veel basisscholen. Dat was voor Polyhymnia een goede reden om te starten met het Project “The Drum – Brass Kids”. Tijdens een traject van 3 maanden laten we leerlingen van de drie Lemelerveldse basisscholen kennis maken met zowel de slagwerkinstrumenten als de blaasinstrumenten. Het binnenschools traject bestaat uit 4 workshops voor de groepen 5 t/m 8. Deze groepen hebben gescheiden van elkaar 4 weken lang één uur in de week muziekles op instrumenten van de muziekvereniging. Aan het eind van de workshopserie wordt er niet alleen op school een concert gegeven maar ook op een andere locatie. (bijv. senioren complex) Het buitenschools traject zal bestaan uit 8 proeflessen op een instrument dat is geïntroduceerd tijdens de workshops. Na deze lessen wordt er een orkest gevormd samen met het huidige leerlingenorkest of de jeugdslagwerkgroep. Er wordt een concert gegeven op school en voor de ouders en andere familieleden op een openbare locatie. Leerlingen kunnen hierna instappen bij één van de jeugdopleidingen van de fanfare of de slagwerkgroep.

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op met onze contactpersoon van de opleidingscommissie, Alinda Mars oc@muziekverenigingpolyhymnia.nl.