Solistenconcours bij muziekvereniging Polyhymnia

Zaterdag was het bij Polyhymnia weer tijd voor het jaarlijkse solistenconcours. De nodige uren waren weer gespendeerd, zodat iedereen zijn of haar noten toch zo goed mogelijk kon spelen. Op het programma stonden maar liefst 22 optredens van dappere (groepjes) leerlingen, die het aandurfden hun liedjes te laten horen voor een groot publiek. Dat publiek bestond natuurlijk ook uit bekenden: Mama, papa, boertje, zusje, oma en opa, zo was het publiek best divers. En zeg nou zelf, wat is er dan ook minder geruststellend dan vlak voor je optreden van je eigen familie horen: ‘Zet hem op, je kan het wel!’? Het is natuurlijk ook diezelfde familie die direct na het liedje overweldigende steun betuigt: “Geweldig gedaan!”. Misschien is dat voorspelbaar, maar dat maakt het niet minder waardevol. Op die manier blijft het solistenconcours voor iedereen heel leuk, en het is daarnaast natuurlijk ook een leerzaam evenement.

Er was niet alleen een publiek dat zaterdag aandachtig de klanken tot zich nam, er was ook een jury die de optredens gingen beoordelen. Voor dirigent Wilbert Sleumer en tambour-maître Gerben Schutte was deelname aan de jury een nieuwe ervaring. Ze moesten dus extra goed opletten dat ze niets zouden missen, want als jurylid moet je heel secuur zijn. Toch had iedereen er vertrouwen in dat zij met hun ervaring het klusje wel konden klaren. Een niet al te verlegen presentator (Marcel Veltjen natuurlijk) slaagde erin alle acts aan elkaar te praten en kon daardoor min of meer het vooraf opgestelde tijdsschema navolgen.

Toen de jury na afloop van de 22 optredens alle punten hadden berekend, waren de winnaars bekend. Voor de drummers waren de nummers 1, 2 en 3 achtereenvolgend: Tim Boxebeld, Justin Bruins en Nini Velthuis. Voor de blazers waren de nummers 1, 2 en 3 achtereenvolgend Silke Brok, Pleun Velthuis en Babet Kleinlugtenbeld. Ieder jaar worden er ook aanstormende talenten bekend gemaakt, die titel gaat naar de leerlingen waarvan verwacht wordt dat ze de komende jaren heel veel meer gaan laten zien. Hidde Grootenhuis was het aanstormend talent bij de drummers, en Bram Mulder bij de blazers. Polyhymnia is natuurlijk trots op hen, maar vanzelfsprekend ook op alle andere deelnemers die mee hebben gedaan.