Twee volle zalen voor muziekvereniging Polyhymnia

De belangstelling was overweldigend! Muziekvereniging Polyhymnia heeft het afgelopen weekend, zowel bij het kinderconcert als het avond-concert, volle zalen bij elkaar weten te spelen.

Het kinderconcert werd gekenmerkt door een leuke afwisseling van de leerlingfanfare, minirettes en jeugdslagwerkgroep. De leerlingfanfare en jeugdslagwerkgroep hebben de afgelopen jaren veel nieuwe talenten aan de groep toegevoegd. Met name de uitstekende samenwerking met de Lemelerveldse basisscholen ligt hieraan ten grondslag. De workshops op de scholen zijn kostbaar, maar daarnaast ook een groot succes. Gelukkig heeft de gemeente dit ook opgemerkt en hebben de basisscholen van Lemelerveld een cheque overhandigd aan Polyhymnia, welke financieel is aangevuld door de gemeente Dalfsen. Wethouder Agricola van de gemeente Dalfsen heeft deze cheque aan de voorzitter van de vereniging René Veenstra overhandigd. Een prachtig gebaar en een goede stimulans voor de toekomst. Inmiddels hebben de basisscholen en Polyhymnia alweer bij elkaar gezeten hoe zij invulling zullen gaan geven aan de toekomst van deze workshops. Daarover later meer…………. De jeugdslagwerkgroep stond dit jaar voor het eerst onder de vakkundige leiding van Henrike Palland uit Hasselt. Zij is sinds januari dit jaar de instructrice van zowel de jeugdslagwerkgroep als de A-groep. Wim Sleurink en Alinda Mars verzorgen al geruime tijd de opleiding van de leerlingfanfare.  Ook de minirettes hebben zich weer op een fantastische manier ten beste gegeven. Schitterende pakjes en mooie haren, zorgden ervoor dat de dames van Marinda Westendorp zich ontpopte tot echte showgirls. De dames genoten zichtbaar!

De afsluiting begon met een heuse mini-disco, verzorgd door Daan Heitbrink, waarna de A-groep van de slagwerkers samen met de jeugdslagwerkgroep de Bongo-Song live meespeelden. De jeugdige bezoekers dansten alsof het hun lieve lust was en de geslaagde middag was een feit.

Het avondconcert werd geopend door voorzitter (en aftredend instructeur) René Veenstra. Hij stond onder andere stil bij het overlijden van oud-lid en bestuurslid Piet Huysmans. Piet heeft zich in de jaren 1968 tot 1990 als bestuurslid ingezet voor de muziekvereniging, waarvan het grootste deel als voorzitter. Piet heeft met zijn inspiratie, enthousiasme en inzet een belangrijke bijdrage geleverd aan de vereniging.

De opening was dit jaar anders dan anders. Een verrassende opening was het doel van de technische leiding, waarbij muzikanten en de muziek uit alle hoeken en gaten van de muziekarena naar het podium kwamen. De rode draad deze uitvoering was “volksmuziek”, dus de vlaggen van verschillende landen werden op een sierlijke manier door de majorettes naar binnen gedragen. De opening was een feit. De avond is vervolgens op een schitterende manier aan elkaar gepraat door voice-over Carolien Harbers.

Het programma zat vol show en entertainment waarbij de fanfare, onder leiding van Wim Sleurink, ieder nummer een nieuw land aandeed. De majorettes onder leiding van Marinda Westendorp lieten zien dat ze schitterende shows in prachtige kostuums in huis hebben. De slagwerkgroep stond dit jaar onder leiding van twee docenten. Henrike Palland en René Veenstra hebben deze uitvoering gezamenlijk voorbereid. Henrike is aan het einde van de avond ingevlogen vanuit Vollenhove, waar zij ook een jaaruitvoering moest verzorgen.

Het afscheid van René werd tijdens en na het laatste slagwerknummer voltooid. René had al lange tijd de wens om samen met een heuse DJ een slagwerknummer te doen. Het nummer de Bongo-Song van Played Alive is voor een slagwerkgroep en een DJ zeer geschikt. Daan Heitbrink is bereid gevonden om het originele nummer te herschrijven en het slagwerkdeel eruit te halen. Dit slagwerkdeel werd door de A-groep ingevuld en zou door DJ Daan tot een ware show gebracht worden. Inderdaad “zou”, want de verassing van de slagwerkgroep was dat niet Daan, maar René de uiteindelijke DJ zou zijn tijdens dit nummer, terwijl Daan op een afstand aan de knoppen draaide om de boel niet in de soep te laten lopen. Een flitsende show, onder leiding van DJ René, was het eindresultaat en meteen het laatste opreden van René Veenstra. Het laatste optreden met zijn slagwerkgroep verliep anders dan René van te voren had kunnen bedenken, waarna René en zijn gezin een etentje kregen aangeboden samen met de voltallige slagwerkgroep. René bedankte het publiek en de slagwerkgroep voor de bijzonder fijne samenwerking en de schitterende momenten die zij samen hebben meegemaakt. De inmiddels met emotie voorziene, oud-instructeur mocht vervolgens een daverend applaus in ontvangst nemen.

De gezamenlijke sluiting van deze avond was een vlot straatnummer welke u binnenkort op de Lemelerveldse straten voorbij zult horen komen.

Inmiddels had René Veenstra zijn “voorzitter pet” weer opgezet en bedankte de aanwezige bezoekers voor hun komst naar sporthal Het Heidepark.

Muziekvereniging Polyhymnia kijkt terug op twee geslaagde concerten en bedankt iedereen voor haar komst en bijdrage aan de vereniging. Voor het foto album klik hier met dank aan Martin Zwakenberg.